Vastuullisuus
edellyttää vapautta. Oikeastaan vastuu ja vapaus ovat vain eri
näkökulmia yhteen ja samaan asiaan. Kuitenkin kahvipöytäkeskustelussa
velvollisuudet ja vastuut voivat sekoittua sujuvasti keskenään, mutta
tarkemmin katsottuna ne ovat tyystin eri asioita. Velvollisuudet
kulkevat käsi kädessä oikeuksien kanssa ja vieläpä niin, että jos
sinulla on tiettyjä oikeuksia, jollakin toisella on vastaavat
velvollisuudet. Vapaus ja vastuu pysyvät aina yhdessä; oikeudet ja
velvollisuudet aina erillään.
Yrityksillä on tietysti koko
joukko erilaisia sopimuksellisia ja lainsäädännöllisiä velvollisuuksia
hoidettavanaan. Näistä velvollisuuksista huolehtiminen on
välttämättömyys eikä se toisin sanoen liity millään tavalla yrityksen
eettiseen vastuuseen. Vastuullisuuden pelikenttää on näiden
velvollisuuksien puitteisiin jäävä vapaan toiminna alue. Toisin sanoen
ne tavat ja toimet, jotka koetaan tärkeiksi ja arvokkaiksi, ja joita
noudatetaan vaikkei velvollisuutta olisikaan. Toki yritykset voivat
pitää velvollisuuksiaan aidosti arvokkaina ja huolehtisivat niistä ilman
pakkoakin. Ongelma on tietysti se, että tätä voi olla vaikea osoittaa
ja aina löytyy niitä, joiden mielestä yritykset ajavat vain
lyhytnäköisesti omaa etuaan.
Minkälaisia arvoja yrityksessä
sitten pitäisi ajaa ja minkälaista toimintakulttuuria siellä tulisi
vaalia? Yleinen harha on, että me kaikki tiedämme ja tunnemme sen mikä
on hyvää ja oikein. Jos näin olisi, ei tarvitsisi kuin ryhtyä
noudattamaan tätä toimintatapaa ja vaalimaan sen arvoja. Todellisuudessa
me arvioimme asioita uudestaan ja uudestaan, ja tarkastamme
käsityksemme niistä tilanteiden muututtua ja informaation karttuessa. Se
mikä on yhdelle oikein ja hyvää voi olla toiselle väärin tai
yhdentekevää. Keskeistä on se, että toimintakulttuuriin sisältyy jatkuva
pyrkimys parempaa, tarkoittipa se mitä hyvänsä. Tätä pyrkimystä tukee
parhaiten avoin keskusteluilmapiiri ja kriittinen ajattelu.
Mitä
arvot sitten ovat? Yleisesti ottaen arvot voidaan jakaa itseisarvoihin
ja välinearvoihin. Arvot ovat itseisarvoja, jos niitä tavoitellaan
niiden itsensä takia. Esimerkiksi hyvinvointi on monille itseisarvo,
joten sitä tavoitellaan ja ylläpidetään sen itsensä tähden. Välinearvot
sen sijaan toimivat päämäärien tavoittelun välineinä. Jos
työhyvinvointia pidettäisiin välinearvona, sen sanottaisiin toimivan
esimerkiksi paremman tuottavuuden saavuttamisen välineenä.
Arvoista
keskusteltaessa on siis aina ensin pohdittava sitä, ovatko arvot
väline- vai itseisarvoja. Vastuullisen liiketoiminnan kannalta
huomionarvoista on, että toimintaympäristön erilaiset arvokäsitykset
pääsevät esiin ja ne osataan ottaa huomioon. Hyvä ja keskeinen esimerkki
on se, miten yritys ottaa työntekijänsä huomioon; arvostetaanko
työntekijää talouden kasvattamisen välineenä vai onko työntekijän
hyvinvointi itseisarvo.
Käytännössä arvot eivät useinkaan ole
yksiselitteisesti itseisarvoja tai välinearvoja. Vastuullinen
liiketoiminta arvostaa työntekijöitä sekä itseisarvoisesti että
välinearvoisesti. Vastuullisen liiketoiminnan kilpailuetu syntyy siitä,
että hyvinvoiva työntekijä on sitoutunut työhönsä, arvostaa ammattiaan
ja on ylpeä työstään. Käytännössä tämä näkyy tuottavuuden lisääntymisenä
ja laadun parantumisena.
Vastuullisuuden tärkein tehtävä yrityskulttuurissa on toimia kitkan vähentäjänä. Vastuullisuus on öljyä yrityksen moottorissa.
Matias Koskimies, Expec Information Systems Oy
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti