logo

logo

sunnuntai 14. kesäkuuta 2015

Kuitti pankkitilin veloituksesta ei ole kuitti ostoksesta

Ilmiantajat innostuneet verottajan verkkolomakkeesta – jo yli 3000 ilmoitusta (Aamulehti 9.6.15).

"Kuitti?" Kysymys kuuluu usein lounasruokalan kassalla tai kahvilassa. "Kyllä, kiitos", vastaa asiakas. Ja hän saa yleisemmin kuitin siitä, että maksu on veloitettu hänen pankkitililtään. Ja oikea kuitti (kassakoneesta tulostettava) ostoksista, jossa on mm. merkintä veloitetusta arvonlisäverosta, jää antamatta.

On yrittäjiä, jotka vastaavat, että "Sinähän sait kuitin" - kyllä kuitin veloituksesta tililtä, ei palvelusta tai muusta ostoksesta. Useimmiten kassakuitti tulostetaan pyydettäessä, mutta "kassalaatikkoa" ei laiteta kiinni, jolloin tähän myyntitapahtumaan on mahdollista tehdä korjaus eli esimerkiksi poistaa se.

Näin arvonlisäverot siis veloitetaan asiakkaalta, mutta jos (ja kun) tapahtuma ei ole rekisteröitynyt kassakoneen kautta, kyseistä alv-summaa ei todennäköisesti makseta valtiolle.  Tätä kutsutaan harmaaksi taloudeksi. 

Näinä valtion tiukan talouden aikoina, jokainen veloitettu alv-euro olisi tarpeen yhteiseen kassaan, josta sitten maksetaan teiden korjaukset, sote-palvelut ja koulutukset varhaiskasvatuksesta tohtorin tutkintoihin. 

Siis kuluttajat - pyytäkää kassakuitti, ja ystävällisesti voi pyytää myös tapahtuman päättäämistä eli kassakoneen laatikon sulkemista.

Tuula Pohjola





 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti